KREATIVNA MAKRO-FOTOGRAFIJA

Knjigu naručite OVDJE.

kavana-0220

(atmosfera s prve promocije knjige u Čakovcu, 14. prosinca 2016., foto: LM komunikacije)

Knjiga bez zadrške prenosi iskustvo Petra Sabola, najnagrađivanijeg hrvatskog fotografskog autora čije je uže područje bavljenja fotografijom makrofotografija i snimanje divljine (ptice). Sabolovo iskustvo tekstom i dokumentarnim fotografijama prenosi Davor Žerjav, autor dviju uspješnica, knjige “Promišljati fotografski” (koja je rasprodana) i knjige “Kod fotografske slike”. Kreativna makrofotografija je opremljena sa stotinjak Sabolovih autorskih radova i ima opseg od 276 stranica, bogato ilustrirana i opremljena vrhunskim fotografijama. Predgovor za knjigu napisao je mr. sci. Siniša Golub, ravnatelj Javne ustanove za upravljanje zaštićenim prirodnim vrijednostima na području Međimurske županije.  makro fotografija, makro objektiv, makro-fotografija, makro-objektiv, makrofotografija

Cijena: 180 kn
Format: 21 x 20 cm
ISBN: ISBN 978-953-56785-3-3
Broj stranica: 276, boja
Uvez: meki
Godina izdanja: 2016.
Izdavač: Fotoklub Čakovec

Zavirivanja

(predgovor knjizi, mr. sci. Siniša Golub)

Pejzažni fotografi nude nam (p)ogled u totale, široke horizonte iz kojih vješto i educirano oko lako iščitava različite međuodnose koji pletu zadanu ovozemaljsku stvarnost. Pejzažna fotografija evocira uspomene na krajobraze koje smo već upoznali i na njima stvorili svoja intimna sjećanja. Ili pak u motiviranog gledatelja stvara želju da se i osobno uvjeri u raznolikost velikog svijeta.

Makrofotografija nam, sasvim suprotno, pruža uvid u potpuno drukčiju perspektivu, u dimenzije i razine okružujućega svijeta na koje nismo navikli. Preciznije rečeno, najveći dio čovječanstva nikad neće uživo vidjeti motive objavljene u ovoj knjizi, niti pak svjedočiti uzbudljivim trenucima otkrivenja kad se viđeno pomnom analizom pretoči u trajnu spoznaju o ljepoti na nevidljivim razinama. Otud potreba za naslovom Kreativna makrofotografija.

Petar Sabol Sharpeye je u manje od desetljeća aktivnog bavljenja fotografijom postao svjetski poznato i priznato ime prirodoslovne (i ne samo prirodoslovne!) fotografije, autor čije fotografije redovito bivaju među najbolje plasiranim umjetničkim djelima iz područja svjetlopisa. U planetarnom kontekstu, Sharp je svojim talentom i marom ostvario ono što većina fotografa ne ostvari tijekom cijele fotografske karijere. Kroz ovu knjigu, on nam na uživanje i prosudbu predaje svoja zavirivanja u intimu fenomena – živih i neživih – što se s magičnim svjetlom isprepliću u realnom vremenu.

Davor Žerjav je svestrani umjetnik, pedagog i plodni publicist kojem je ovo već četvrti naslov u nakladi Fotokluba Čakovec. Tri njegova prethodna naslova, Promišljati fotografski (2011.), Kôd fotografske slike (2014.) i LICA (2016.) izazvala su pravo oduševljenje fotografske i čitalačke publike te potvrdila da kvalitetno štivo uvijek ima odlično prolazno vrijeme. Svi su ti naslovi, naime, pronašli put do korisnika u rekordnom roku ili, konkretno, rasprodani su puno prije nego je to prosjek za bilo koji publicistički naslov objavljen u Hrvatskoj u zadnjem desetljeću. Nakon tog iskustva, ali i spoznaje kako je autorska fotografska literatura na hrvatskom jeziku nasušno potrebna, a da pritom nije riječ o suhoparnom prijevodu općih fotografskih kuharica publiciranih za široki spektar korisnika, Žerjav je u ovo djelo uložio ogromnu energiju, motivirajući Sharpa da s čitateljima podijeli male tajne velikih majstora fotografije kakav on sâm dokazano jest.

Suradnja dvojice autora, majstora višestrukih kompetencija, rezultirala je jedinstvenom knjigom kakve dosad nije bilo niti na globalnim jezicima, a kamoli na malom jeziku poput hrvatskog. Ništa ne skrivajući, autori nam pružaju uvid u sve aspekte makrofotografije: od opreme potrebne za nastanak makrofotografija, preko korištenja svjetla, snimanja žive i nežive prirode pa do završne obrade snimljenog gradiva. Ova knjiga je nesebično djelo i više nitko neće imati izgovor kako je za nastanak odličnih (makro)fotografija potrebno znanje viših razina koje majstori sebično čuvaju u strogoj tajnosti.

Fotografije odnosno zavirivanja u ovoj knjizi vode nas prema dvjema spoznajama: o ljepoti i krhkosti zavičajne prirode. Naime, iako makrofotografija može nastati doslovce bilo gdje na našem planetu, većina motiva iz ove knjige ipak je snimljena u Međimurju, rodnom zavičaju autora. Stoga, nakon pregleda knjige već pripremljene za tisak, nije bilo nikakve dvojbe: ovaj naslov treba ukoričiti i staviti pred čitateljsku publiku. Najprije pred domaću, a odmah zatim i pred svjetsku, kako bi svi istovremeno spoznali da se karizmatična fauna ne otkriva samo u prostranstvima najpoznatijih svjetskih nacionalnih parkova, već i u lokalnoj prirodi bilo čijeg zavičaja, pa čak i u dvorištu u kojem postoji i tračak preduvjeta za život. Jer, osim što su vrsni fotografi i publicisti, autori su kroz ovu knjigu napravili još jedan, možda najvažniji iskorak: od malih i samo stručnjacima poznatih vrsta, stvorili su karizmatičnu faunu od sveprisutnih vretenaca, gusjenica, leptira. Istovremeno, svjesno ili ne, pokazali su nam (ma otkrili!) kakva krhka ljepota supostoji uz nas, lažno-umišljeno-svemoguće ljude. Imajte uvijek na umu da ljudi svijet i ovozemaljske pojave doživljavaju iz svoje perspektive odraslog čovjeka, no za nepoznato biće iz perspektive beskrajnog kozmosa i mi smo tek mikrosvijet, pa je sasvim moguće da nas taj netko iz dalekog svemira snima i posljedično otkriva te doživljava upravo kroz makrofotografiju. Za tog nepoznatog nekog, mi smo samo zrnca prašine, nevažna pelud prezrelih trava na trećem kamenčiću od Sunca. Prelijepi i krhki, sve u isto vrijeme.

Naposljetku, ali važno: članovi Fotokluba Čakovec prepoznali su kvalitetu u svojim redovima i zajedničkim zalaganjem omogućili nakladu ove, već četvrte knjige unutar svega pet godina. Dinamika je to kojom se ne mogu podičiti niti značajniji i dugovječniji neprofitni nakladnici fotografske literature. Ovo je prvo izdanje knjige koja će doživjeti još mnoga izdanja, na hrvatskom i drugim jezicima; u to uopće nemojte sumnjati. Kao i dosadašnja izdanja u Edukativnoj biblioteci Fotokluba Čakovec, i ova će knjiga biti trajni putokaz kreativnim dušama. S vremenom će senzori kamera postati još osjetljiviji i moćniji, a objektivi u sebi nositi leće čiju kvalitetu danas niti ne slutimo. Ipak, vještinu potrebnu za snimanje makrofotografija pojedinac će i nadalje morati učiti iz temelja, a ova knjiga jest upravo to: temelj na kojem će niknuti nova fotografska imena, lokalno emancipirana i globalno priznata.

Fotografija je poput matematike, univerzalni jezik i priznata umjetnost. Zato u ovoj knjizi neće uživati samo fotografski pismeni nego i oni što žele barem malo proniknuti u tajnoviti svijet oko nas, makar samo gledanjem u materijaliziranu Sharpovu vještinu, dodatno interpretiranu kroz spisateljsko i didaktičko umijeće Davora Žerjava.
Stoga: čitajte, promatrajte, i najvažnije – probudite se dovoljno rano kako biste uhvatili svoje svjetlo! Kao što Inuiti sa Sjevera navještaju u svojoj bezvremenskoj pjesmi:

Ipak, samo je jedna velika stvar,
jedina što se događa:
doživjeti da vidiš na putu i u kući
veličanstvo zore kada dan porađa
i svjetlo koje svijet napuči.


VAŽNA JEZIČNA NAPOMENA:

Možda Vam je čudna riječ “makrofotografija“, ali ona je pravopisno ispravna. U hrvatskome jeziku makro- u značenju velik, dug postoji isključivo kao predmetak (prefiks). Postoji, doduše, riječ “makro” koja ovisno o naglasku može značiti “muškarac koji osigurava prostitutkama klijentelu, uzima dio zarade; svodnik” ili “niz zabilježenih pritisaka tipaka i naredbi; makronaredba, makroinstrukcija” (informatika). Zato je krivo pisati “makro fotografija” ili “makro-fotografija“, nego isključivo pišemo “makrofotografija“, sastavljeno kao složenicu.

Isto tako, ne piše se “makro objektiv” ili “makro-objektiv“, nego isključivo “makroobjektiv“. Nadalje, pišemo “makroprsten“, a ne “makro prsten” ili “makro-prsten” te isto tako “makromijeh“, a ne “makro mijeh” ili “makro-mijeh“. Pišemo i “makroleća“, a ne “makro leća” ili “makro-leća“. No, vjerojatno ste shvatili već na prvome primjeru.


Rekli su o knjizi…

Denis Stošić – pogledajte PORTFOLIO – (Karlovac, 1. 6. 2017., čitatelj, fotoreporter, objava na facebooku): 

“Prije nekoliko mjeseci u trgovini foto opreme „Prizma d.o.o.“ u Zagrebu naišao sam na zanimljivu knjigu naslova „Kreativna makrofotografija“, autora Petra Sabola (fotografije) i Davora Žerjava (tekst). Već nakon prvih stranica, knjiga me oduševila, kako stilom pisanja tako i fotografijama. Naime, autor fotografija; Petar Sabol najnagrađivaniji je hrvatski fotograf, kojeg ubrajaju među 50 najboljih svjetskih fotografa Sony World Photograph Awards natjecanja. Davor Žerjav je napisao izvrstan, logičan i informativan tekst koji se temelji na iskustvima oba fotografa, iz kojega mogu učiti i početnici i napredni fotografi. Knjiga je ovo za svaku preporuku ne samo onima koje zanima makrofotografija, već fotografija općenito. Malo je ovako kvalitetnih tekstova i ovoliko informacija na jednom mjestu. Kako to obično biva, kad se šalje pozitivna energija, tako sam uspio nabaviti izvrstan makro objektiv Sigma 180 mm f/3,5 kojim sam jutros prvi puta fotkao kišne kapi i kukca u dvorištu.” 
Iz privatnih poruka (Denis Stošić):
“Ma knjigu ste tako dobro napisali da mi je gušt čitati po nekoliko puta pojedina poglavlja. Radio sam 15 godina kao fotoreporter za Novi list, Karlovački tjednik i surađivao sam sa još nekim časopisima do 2008. No tek sam zadnjih 4-5 godina, otkad se educiram zahvaljujući Kelby One stranici, napravio pomak. Prije par mjeseci sam došao u Prizmu kupiti dio opreme i vidim Vašu knjigu. Nisam tada imao kod sebe dovoljno, ali sam došao za dva tjedna po drugi dio opreme i knjigu. Jednostavno je nisam mogao ispustiti iz ruku.
…ova knjiga je biser fotografskog štiva. Do sada su domaće knjige o fotografiji bile toliko zapetljane i zakukuljene u tehnikalijama da su odbijale svaku pomisao na kreativu. Ljudi su stjecali dojam da je fotografija isključivo tehnička disciplina. Ova knjiga konačno Aleluja, pokazuje kako je potrebno dobro poznavati i tehničku stranu i biti kreativan, odnosno raditi ono što čovjeka veseli. Taj čin stvaranja je onda poput magije, jer se poklopi pozitivna energija, motiv i ljubav prema fotografiji. Petrove fotografije sam prvi puta vidio na nekim inozemnim stranicama. Onda sam došao na Salon u ZG, jer su mi bile primljene fotke. Htio sam se tamo upoznati s Petrom, ali je bio u gužvi i nisam ga htio smetati. Poslao sam mu mail, oduševljen i iskreno sretan njegovom kreativnošću. Odgovorio mi je pa me to još razveselilo i uvjerilo kako samo pozitivan čovjek može stvarati ovakvu umjetnost. Ne mogu Vam opisati koliko sam sretan što imamo takve autore u Hrvatskoj. Ova knjiga je, bar za mene, najvažnija foto knjiga u HR, koja odgovara na sva moguća pitanja.”

Martina Šiljeg (Opuzen, 27. 1. 2017., čitateljica, objava na Facebooku): „Hrana za moždane vijuge. Stigao i meni moj primjerak ove iznimne knjige. Preporučam svima, garantiram da nećete požaliti. Samo ćete tražiti slobodan trenutak za sebe kako bi je mogli otvoriti iznova i iznova. I učiti.”

Vedran Tolić (Zagreb, 20. 1. 2017., objava na osobnim web-stranicama www.vedrantolic.com): „***Svjetsko, a naše. Tako bi se mogla rezimirati knjiga Kreativna makrofotografija koju su napisali Petar Sabol i Davor Žerjav.***
***Knjiga Kreativna makrofotografija bez problema može stati uz bok svim spomenutim naslovima. Kupio sam je krajem prošle godine kada je i izašla, a malo po malo sam je iščitavao ovisno o slobodnom vremenu. Također smatram da se svi mi u fotografskoj zajednici s ovih prostora trebamo držati skupa, pa i mislim da kupovine predstavljaju jedan takav oblik podrške. To i nije nikakav problem kada je u pitanju kvalitetan završni proizvod.***
***Bez obzira što je naslov specijaliziran, mislim da ona svakom početniku treba biti ”must have” literatura. Neka vas naslov ne zbuni, jer na više od 100 stranica možete čitati osnove. Što je blenda, ISO, brzina zatvarača, koje modove na fotoaparatu kada koristiti, zašto JPEG, a zašto RAW, razlike u objektivima, fotoaparatima, stativi, bljeskalice, plus brojna dodatna oprema… 
Sve navedeno predstavlja samo manji dio materijala koji ćete pronaći u knjizi. Osobno ne mogu reći da sam naučio nešto novo na svim tim stranicama, ali uvijek je dobro podsjetiti se. No, ono što je ”novo” barem za mene je činjenica da domaći autori izdaju jedno ovako kvalitetno izdanje. Kako knjiga odmiče, tako postaje i sve više specijalizirana i mislim da su autori napravili odličnu mjeru općenitih i specijaliziranih stvari.***
***Stil pisanja je jednostavan i razumljiv, a određeni su dijelovi popraćeni uz kvalitetne grafike kao što su dijelovi za filtre za približavanje, produžene prstenove, reversne adaptere, telekonvertere i brojne druge. Grafike daju još veće vizualno bogatstvo knjizi. Oni koji prate Sabolov rad znaju da je on poznato ime ne u hrvatskim okvirima, nego u svjetskim. Slučajno sam prije nekog vremena saznao za njega jer koristi Sony fotoaparat i dok sam gledao njegove fotke, samo se jedno vrtjelo glavom – kako čovjek dobro radi!***” KOMPLETNU RECENZIJU KNJIGE PROČITAJTE NA WEB-STRANICAMA VEDRANA TOLIĆA