Godišnji odmor

Godišnji odmor je savršeno vrijeme za intenzivno fotografiranje pejzaža. Pogotovo ako odete na neko putovanje, promijenite mjesto boravka, odete iz svojega zavičaja. Naravno, to pod uvjetom da ne živite od fotografiranja krajolika, tada ćete godišnji odmor vjerojatno provesti potpuno drukčije.

Ja sam ove godine s obitelji otišao na more, opet u Karlobag (a kaj mogu, tamo imamo besplatni smještaj…). Karlobag je malo mjesto na jugu Hrvatskoga primorja, ni po čemu posebno (osim po dosta jakim vjetrovima, tj. po buri), ali maleno je i nerazvikano pa u njemu nikad nema gužve što mi savršeno odgovara.Grad me ne interesira previše (stvarno nije vizualno spektakularan), ja odem s ruba grada na stijene i tamo tražim svoje kadrove. Od 10-ak dana koje sam proveo u Karlobagu, imao sam prilike snimati za 4 dobra izlaska sunca (ostalo su bili pljuskovi ili vrlo monotono nebo), 2 dobra zalaska i izlet brodom na Krk. Imam i jednu podnevnu šetnju kad nismo išli na plažu zbog oblaka i jake bure s nekoliko dobrih kadrova unatoč vrlo tvrdom svjetlu.

blog_header_godisnji_odmor (5a)

Otežavajuća okolnost ljetnih snimanja je vrijeme izlaska sunca. Moja su buđenja bila u 4:15 da bih do 4:45 bio na lokaciji. Izlazak sunca bio je oko 5:10, a na istoku mi je Velebit što mi daje još barem dvadesetak minuta do pojave sunca. Teren koji tamo snimam već dosta dobro poznajem tako da mi ne treba puno istraživanja i mogu si dopustiti da na lokaciju dođem taman kad mislim i početi snimati. Ujutro obavezno snimam sa stativa i to najčešće duže ekspozicije. Ako hoću zadržati teksturu refleksije na moru snimam kraće ekspozicije, tj. bez ND1000 filtra. Ove godine navojni polarizator gotovo da nisam skidao s objektiva (on već uzima oko 2 blende svjetla), osim kad sam koristio (isto navojni) ND filtar. Zašto? Pa prešao sam na aparat punoga formata i na širokom kutu već mi i jedan navojni filtar lagano vinjetira (kamoli dva). Moram nabaviti 100 mm sistemske filtre za širokokutni objektiv, to mi je sad prioritet. Stari sistemski Cokin držač mi je premali (vinjetira), tako da ne mogu koristiti ni gradualne filtre, osim ako ih držim rukom pred objektivom. A to mi je dalo nekoliko kadrova s prstima u prednjem planu. Neopisivo. Uglavnom, gradivo je utvrđeno, najvažniji filtar za pejzaže je polarizator. Zasićuje plavu neba, refleksije na vodenim površinama su pod kontrolom, cijela slika je kontrastnija i jasnija, pogotovo pod određenim kutom.

Na karlobaškim jutarnjim toposima definitivno je potreban i dobar GND od 2 ili čak 3 blende zbog sjene koju baca Velebit. Na živce mi idu dva eksponiranja (posebno za nebo, posebno za prednji plan). Ne želim, neda mi se, ne volim spajanja dvije ekspozicije u Photoshopu. No, ove sam sezone morao. Međutim, novi senzor se pokazao puno kvalitetnijim i dinamičnijim od staroga, tako da sam čak i bez potrebnih filtara lakše disao. Svejedno, spajanje je bilo neminovno…

blog_header_godisnji_odmor (3)

Zalasci su bili snimani iz ruke, samo s polarizatorom. Na izlascima sam bio sam, dok su zalasci nastali usputno tijekom večernjih šetnji s obitelji. Stativ nije uvijek nužan za pejzaže, dade se raditi i iz ruke. Imao sam jedan vrhunski zalazak tijekom kojega sam uspio snimiti dvije dobre fotografije – jednu prema suncu, jednu prema jugoistoku. Toliko dobro svjetlo već dugo nisam iskusio, sve je zasjalo prekrasnim toplim nijansama, toliko posebno i neponovljivo da zapravo i nisam do kraja zadovoljan fotografijama koje sam snimio – uživo je bilo ljepše.

Tijekom podnevne šetnje za lošega vremena s burom razvedrilo se i to je bilo izvrsno vrijeme za fotografiranje. Polarizator je u kombinaciji s burom (uzburkanim morem) i čistim zrakom napravio svoje. More je pokazalo najraskošnije zelene, tirkizne i plave nijanse.

blog_header_godisnji_odmor (2a)

Jednu sam noć odlučio iskoristiti i za noćno snimanje naivno misleći da će svjetlosno zagađenje oko Karlobaga biti umjereno. Naravno, pokazalo se da je to netočno. Preko puta je Pag, zatim Zrće i Novalja, a na sjeverozapadu je Cesarica. Iako je prognoza bila dobra, navuklo se nekoliko manjih oblaka koji su bili dovoljni da mi sakriju zvijezde. Kako god, vrijeme sam uglavnom iskoristio za noćne ambijentalne portrete ispod zvjezdanog neba.

blog_header_godisnji_odmor (4a)

Kao obitelj, išli smo i brodom na izlet do Paga. I to je putovanje ponudilo svoje, imao sam prilike snimati s broda, uglavnom teleobjektivom i CPL-om.

Na povratku iz Karlobaga u Čakovec posjetili smo i Plitvička jezera i imali izvrsno vrijeme. O tome ću pisati u posebnom blogu. Nekoliko dana nakon Karlobaga odlučili smo „skoknuti“ na dva dana do Crikvenice. Tamo sam nadobudno ponio fotoaparat, ali Crikvenica i ja nismo kliknuli uopće – previše ljudi, previše gužve, previše brodova… Tako da je Crikvenica bila rezervirana samo za kupanje. Pri povratku kratko smo stali na Lokvarskom jezeru gdje sam snimio nekoliko kadrova i definitivno odlučio da ću tamo otići na nekoliko dana i radi uživanja i odmora, ali i radi fotografiranja.

blog_header_godisnji_odmor_(6a)

Sve u svemu, došao sam do zaključka da sam ovu G.O. sezonu uglavnom radio okomite kompozicije. To ne znam objasniti ovoga trenutka, malo me muči, ali skužit ću ja to.